Snøskredvarsel for region Indre Fjordane mandag 28.12.2020
Faregrad 2 - Moderat snøskredfare
Publisert:
Vær varsom i terreng som har samla fokksnø. Skred er lettest å løse ut der fokksnølaget er tynt eller mykt.
Skredfarevurdering
Fokksnøflakene stabiliseres noe mandag, men det kan fortsatt være krevende skredforhold i fjellet. Skredproblemet er mest fremtredende der det kom nysnø søndag (øst i regionen). Det er de myke fokksnøflakene som er lettest å påvirke og her kan en skiløper løse ut middels store skred.
Her beskriver vi oppbygningen i snødekket og varslet vær i fjellet på det tidspunktet varselet ble laget. Om dine observasjoner avviker veldig fra det som er beskrevet her, vil ikke nødvendigvis varselet være gjeldende heller. Gjør alltid egne vurderinger eller hold deg unna skredterreng.
Snødekkehistorikk
Søndag 27. desember 2020
Kraftig vind søndag har flyttet mye av den løse snøen og dannet flak av ulik hardhet. I skogen er snøen fuktig som følge av høye temperaturer og regn øst i regionen. Det gamle snødekket er stort sett smelteomdannet og hardt etter flere runder med mildvær.
Det er begrenset såle under 700 moh og tynt snødekke i regionen.
Tidligere observert kantkorn dypt i snødekket vurderes ikke å påvirke skredfaren for øyeblikket.
Søndag blåser det mest øst i regionen. Kvitenova på Strynefjellet (1400 moh) måler stiv kuling og -3 grader.
Fjellvær
Søndag 27. desember 2020
6 mm i døgnet, opp mot 20 mm i mest utsatt område. Stiv kuling fra sørøst. -7 °C til 0 °C på 1400 moh. Skyet.
Mandag 28. desember 2020
2-6 mm nedbør i døgnet. Liten kuling fra sørøst. -9 °C til -1 °C på 1400 moh. Skyet.
Råd
Varselet er et hjelpemiddel, ikke en fasit. Gjør alltid egne vurderinger. Vil du være helt skredtrygg, unngå alt skredterreng.
Snøskredvarslingen publiserer varsler daglig i perioden 1. desember til 31. mai. Det utarbeides varsel to dager fram i tid som publiseres før kl 16. Ved behov oppdateres dagens varsel før kl. 10. Varslene publiseres av Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), i et samarbeid med Meteorologisk institutt, Statens vegvesen og Jernbaneverket. Husk at varselet er et hjelpemiddel og ikke en fasit.